3 trøjer der toppede og floppede i sæsonen 2012/2013

Af Thor Gottschalk Rasmussen

 

De sidste pokaler er efterhånden delt ud og fodboldeuropa er ved at gå på sommerferie. Nogle har endnu ikke fået armene ned, mens andre stadig tørrer tårer væk. Her kommer til gengæld en helt usportslig bedømmelse af, hvem der har set bedst og værst ud gennem sæsonen.

 

Toppen:

 

Paris Saint Germin hjemmebanetrøje

De franske mestrer fra Paris Saint Germin tager førstepladsen for den flotteste trøje i sæsonen 2012/13. Hjemmebanetrøjen fra Nike er vel det tætteste man kommer på klassisk stilfuld trøje, som alligevel har et moderne præg. Logoets farvekombination af blå, hvid og rød er perfekt sat sammen og der er ingen kontrastfarver der stritter imod. De elegante lodrette striber gør hele forskellen og modvirker at trøjen bliver for simpel. Det er umuligt ikke at se godt ud i denne trøje.

 

Paris SG hjemme trøje 2012-13

 

Bayern München udebanetrøje

Der har været mange lejligheder til at drikke store mængder bayersk øl i en sæson, hvor den sydtyske storklub har reddet på en bølge fra start til slut. Denne sæsons udebanetrøje har været et frisk pust fra Adidas, der generelt leverede en flot kollektion til Bayern. Kreativiteten er oftes størst ved Adidas’ udebanetrøjer og denne trøje er en succes. De har formået at lave nogle anderledes features på fronten af trøjen, hvor de har formået at beherske den orange farve. En elegant trøje der fortjener dette års andenplads. 

 

Borrusia Dortmund CL hjemmebanetrøje

Både Paris og Bayerns trøjer er holdt i nedtonede farver. Det kan man ikke sige om tredjepladsen.
Selvom det ikke lykkedes for BVB at komme helt ind i det forjættede land, så er de endnu engang blevet Europas kulthold som i 90’erne. Dengang blev de kendt for deres gul/grønne neontrøjer og arven fra dengang kan stadig ses i dette års trøje – heldigvis. Deres hjemmebanetrøje i Champions Leauge har en lysende gul farve med sorte striber og netop den gule nuance er perfekt. Var den blevet for mørk, havde det lignet Brønshøj og havde neonfarven været for kraftig, ville trøjen ligne en refleksvest. Puma leverer varen med en kulttrøje til et kulthold.

 

Spilletrøjen er symbolet på alt, hvad klubben står for og man gør alt for at elske sit holds trøje. Det er bare nogle gange umuligt. Her er sæsonens tre største floptrøjer:

 

F.C. Barcelona udetrøje

Calippo, Filuren eller Tequila Sunrise. F.C. Barcelonas udebanetrøje har taget imod mange tæsk gennem sæson og får den tvivlsomme ære som årets floptrøje. Den futuristiske stil, som Nike lagde i kollektionen fungerede okay i hjemmebanetrøjen, men her hopper kæden af. Allerede halvvejs igennem sæsonen indså Barcelona problemet, og man lovede at den kommende sæsons udebanetrøje nok skulle blive bedre. Jeg kan forstå, når Barcelona vælger de gule og røde farver med den catalanske symbolværdi, men gul og orange fungerer simpelthen ikke. Ingen tvivl om, at denne sæsons udebanetrøje har været den mest skuffende.

 

Liverpool udebanetrøje
I tæt kapløb med Barca om førstepladsen, kommer Liverpools udebanetrøje fra Warrior. Siden klubben er skiftet til det amerikanske mærke, er der sket ting og sager. Efter min mening ikke til det bedre. Den gennemgående orange farve i logoet og reklameskriften er et minus i alle Liverpools trøjer. Farverne i udebanetrøjen med orange, sort og grå er heller ikke god, men her bærer designeren også meget af skylden. De grå plamager rundt om kraven, nederst på ryggen og i siden gør at hverken farvekombination eller design fungerer. Jeg savner i den grad de gamle Liverpooltrøjer fra Adidas.

 

Manchester United hjemmebanetrøje

Med en hyldest til den gamle bomuldsindustri i Manchester, fik årets hjemmebanetrøje sloganet: ‘Forged in Industry, Made of Manchester.’ Om ternene i denne trøje også var til ære for den afgående skotske legendemanager, Alex Ferguson, vides ikke. En ting er sikkert. Jeg vil kun savne Alex Ferguson.
Ternene delte mange United fans og som neutral iagttager hører jeg til gruppen med tommelfingeren nedad. Historien der knytter sig til trøjen er da sjov, men ternene udviser ikke den storhed og klasse der ellers forbindes med klubben. Hvis de absolut skulle med, havde jeg foretrukket en mellemting af de rene røde trøjer fra de sidste sæsoner og ternene fra 1998 sæsonen. En moderne udgave fra Nike kunne godt være lykkedes.

Forhåbentlig vil Manchester United vende tilbage i en mere stilfuld rød trøje. Muligvis kunne de overtage kraven fra den engelske landsholdstrøje, som Nike tilsyneladende har droppet. Mon ikke de fleste United fans er glade for, at ternene kun varede i en sæson.

 

 


Leave a Reply