Er der et marked for andet end autentiske/replica trøjerne?

 

 

Som mmsport ambassadører er vi blevet stillet en udfordring, som kan være med til at give en debat, og måske en afklaring omkring klubbernes merchandise. Det forholder sig sådan at markedet er forsvindende lille ift. f.eks. træningstoppe og t-shirts.

Hvorfor forholder det sig sådan og hvordan kan disse produkter gøres mere interessante for os fodboldelskere?

 

Prisen for f.eks. t-shirts eller træningstoppe ligger imellem 250 og 300 kr. Er det for dyrt? 250-300 kr. for en t-shirt er i den dyre ende, hvis man kigger t-shirt priser generelt. Men jeg tror egentlig ikke at det er prisen der er den afgørende faktor for om fansene vil investere i en t-shirt med deres yndlingsholds logo på. Vi identificerer os med vores yndlingsklub ved at bære den trøje, som spillerne spiller i under deres kampe, og som derved er klubbens varetegn. Derfor vil spilletrøjen altid være det primære indkøbsobjekt hos fansene. Er det så realistisk at fansene går ud og bruger yderligere penge på en relativ dyr t-shirt efter at de har købt spilletrøjen til 600 kr.? Jeg tror det ikke! Men tror bare ikke at det prisen der er problemet, men behovet hos fansene. Vi er stolte over den klub vi holder med og vi køber trøjerne og bærer dem med stolthed så snart muligheden byder sig. Men det er også vigtigt at folk genkender trøjen med det samme de ser den, så de ikke er i tvivl om hvor vores sympati ligger.

Set i dette lys er markedsføringen alfa og omega. Vi vil identificere os med klubben og spillerne, og når vi bærer trøjerne er det også det vi gerne vil signalere. Andre fans kender eksempelvis Milan´s trøjer fra Champions League fordi de har set dem igen og igen på tv. Jeg køber ikke kun Milan´s produkter fordi jeg elsker klubben, jeg gør det også fordi jeg gerne vil vise verden at jeg elsker klubben, derfor vil jeg have at folk skal kunne identificere, hvor min sympati ligger! 

 

Leave a Reply