Fra tronarvinger til tegneseriehold
Af Thor Gottschalk Rasmussen
Efter en sæson, hvor kongeklubben fejrede 110 års-jubilæum med en stilsikker og klassisk trøjekollektion, har Adidas i år bebudet kreativitet og innovation. Dette er lykkedes med flere gode detaljer, men trøjen trækkes gevaldigt ned af et ”komisk” tryk, der får den stolte traditionsklub til at ligne et tegneseriehold.
I forlængelse af dette, starter vi med netop trykket, hvor jeg mener at Adidas har begået en mindre fadæse. Joken om at trykket skulle ligne tegneserieskrifttypen, Comic Sans, er allerede ved at klæbe sig fast til trøjen. Dét der får trykket til tage sig dårligt ud på trøjen er, at skriften er alt for snørklet og detaljeret så den kommer til at fremstå uklar. En mere simpel skrifttype – som den fra sæsonen 09/10 – havde været super elegant med det lille orange logo i bunden. I min optik, er der mere at tabe end at vinde ved at lave et spektakulært tryk, og i forhold til sidste år, er det her flere niveauer under.
Til manges overraskelse havde Real Madrid, for første gang i historien, valgt at bruge orange i hjemmebanetrøjen. Det var imidlertid ikke alle Madridistas der var lige glade for nyheden, og man har sjældent hørt så mange skældsord med appelsin og Valencia i samme sætning, som da lanceringen af trøjen gik rundt på Facebook. Naturligvis er den hvide farve hellig i Real Madrids hjemmetrøje, men det kan også blive kedeligt i længden, hvis den altid er sort/hvid, som man så i midten af 00’erne. I så fald kunne Real Madrid lige så godt kopiere Chelseas strategi og lave en ”Så-længe-trøjen-er-hvid-kampange”, som bestemt ikke signalerer hverken kreativitet eller innovation. Jeg hører til dem der godt kan lide de seneste par års trøjer med de utraditionelle Real Madrid farver som rød og grøn – der dog ikke har været i hjemmetrøjen. Personligt synes jeg den orange farve giver et godt pift til trøjen og den er tilpas tilbageholdt, så den ikke overdøver den hvide farve.
Nu til detaljerne ved den nye trøje. Adidas bragte i sidste sæson en nyskabelse til deres fodboldtrøjer med den nye teknik, hvor man indvæver striber i stoffet, og dermed opnår en helt ny dimension i trøjen. Adidas har heldigvis valgt at gentage succesen, denne gang med striber på tværs af trøjens front. Jeg er meget begejstret for denne nye trend og det giver et helt nyt og anderledes look til fodboldtrøjer.
En anden lækker detalje, er de tre stålgrå Adidasstriber samt deres logo, der er produceret i et materiale, som giver reflekser i sollyset og giver en flot skinnende effekt.
Til gengæld er jeg lidt skuffet over kraven og kanterne på ærmerne. Det ser ikke ud til, at der er brugt meget tid på disse to elementer og det ser en anelse billigt ud. Ikke fordi der nødvendigvis skal være en krave, som den fra 11/12-sæsonen, men jeg synes at løsningen i sidste sæsons trøje var noget mere elegant og gennemført.
Som de fleste har bemærket, så er Fly Emirates blevet ny sponsor i stedet for bettingvirksomheden Bwin. Udover at den nye sponsor, efter min mening, har en pænere reklameskrift, så har det også den praktiske konsekvens at Real Madrid nu kan spille med reklamer på trøjerne i Champions League.
Alt i alt ender denne trøje i midten af skalaen. Jeg er meget begejstret for den omdiskuterede orange farve, som jeg synes giver en god effekt. Det samme gør indvævningerne i fronten af trøjen samt de stålgrå Adidasstriber, der til sammen udgør trøjens flotteste detaljer. Derimod mangler der noget finish i ærmer og krave, som savner lidt kvalitet. Som fortalt indledningsvis, så trækker det tegneserieagtige tryk meget ned, fordi det fjerner det respektindgydende udtryk, som kongeklubben skal udstråle hver sæson, uanset nye farver og sponsorer.