MM Sport Strategi Konkurrence 1 – Hvordan bryder man en vigtig alliance og får selv foden indenfor i varmen ?

 

Strategi og begrebet strategi indenfor business er meget omfattende og er genstand for megen debat  og en enorm literatur beskæftiger sig hermed.

Strategi i denne sammenhæng skal forstås ganske simpelt som en plan for at opnå et bestemt resultat.

Mange ser adidas som grundlæggeren af hele den industri der producerer fodboldudstyr. Grundlægger året kan med visse forbehold sættes til 1954 hvor det tyske landshold ved VM i Schweiz havde adidas som udruster. Adi Daisler var med på bænken hos tyskerne og sørgede blandt andet for at de tyske spillere fik støvler med skrueknopper udleveret i halvegen i finalen mod Ungarn fordi banen var meget våd. Resultatet af kampen er historie nu. Tyskerne slog de uovervindelige ungarere på en fantastisk anden halveg.

I 1970 bliver den første officielle kampbold til en VM slutrunde præsenteret af adidas. Telstar. Siden 1970 har adidas leveret alle officielle bolde til VM, EM, OL, og senere også Konfederations Cup og Champions League.

adidas arbejder således sammen med både UEFA, FIFA og den Olympiske Komitee om at være sponsor for nogle af de største sportsbegivenheder og dermed også mediebegivenheder i verden. En kæmpe fordel både mht. direkte salg og som marketings instrument.

Fra 1972 og frem til år 2011 havde adidas et således langvarigt samarbejde med det franske fodboldforbund omkring det franske fodboldlandshold. Siden 2011 har det franske landshold imidlertid spillet i Nike. FFF valgte at gå med Nike fordi deres tilbud lå 3 gange over hvad adidas var villige til at betale. Man prioriterede pengene over det lange samarbejde man ellers havde haft med adidas.

I år 2008/09 skulle kontrakten mellem DFB, det tyske fodboldforbund, og adidas fornys. Igen var Nike meget aggressive i forhold til deres bud på denne kontrakt. Deres tilbud lå således meget over et forhøjet tilbud fra adidas. DFB valgte imidlertid på trods heraf at gå med adidas, et tysk firma. Penge er trods alt ikke alt her i livet. Der er også andre hensyn at tage.

Vi har altså set 2 forskellige måder at vurdere hvilken udruster man skulle vælge.

UEFA og FIFA der arbejder tæt sammen med adidas omkring bolde og generelt turneringssponsorat af EM , VM og Champions League laver muligvis også en vurdering af nye kontrakter hvori der indgår andre elementer end lige netop det rent monetære.

 

Strategi Opgave 1

Efter at baggrund og kontekst således er blevet fremlagt kommer nu selve opgaven. Problemstillingen – oplægget – opgaven.

Konkurrencen går udpå at udvikle en strategi for Nike i forhold til at skulle byde på at blive officiel boldsponsor for FIFA eller UEFA i forbindelse med en af de store turneringer.

Udover at komme med en økonomisk pakke, der muligvis er nødvendig men ikke tilstrækkelig for at sikre sig en sådan kontrakt, hvad kan man komme med fra Nike ? Hvad kan man tilbyde UEFA / FIFA ? og hvordan skal man gribe bud processen an ? Man må gå udfra at adidas har tætte forbindelser med både FIFA og UEFA og den Olynpiske Komitee der alle har hovedsæde i Schweiz ikke langt fra adidas’ ditto i det nordlige Bayern.

Nike har netop overtaget den største sportsliga i verden den amerikanske NFL fra Reebok (og dermed adidas). Nike er allerede officiel boldsponsor for Premier League , La Liga og Serie A. Dvs. man har erfaring med at producere gode bolde og man har også erfaring med at overtage selv de største og mest krævende kontrakter fra andre firmaer og eksekvere i form af at skabe værdi for alle stake holders.

Men indtil videre fra 1970 og frem til i dag har adidas været i stand til at holde fast i de lukrative aftaler med de største internationale fodboldforbund (sports).

Vi ved ikke helt hvordan beslutningsprocessen foregår og i hvor høj grad det er FIFA eksekutiv komiteen der bestemmer og i hvor høj grad det er medlemmerne i form af nationale fodboldforbund der influerer. Men her må man gøre sig nogle antagelser i sin besvarelse. Det vigtigste er trods alt at udvikle en kreativ og intelligent strategisk plan og ikke så meget at have alle de faktuelle forhold på plads.

 

Præmier.

Førstepræmien er en fodbold + en fodboldtrøje efter eget valg.

Andenpræmien er en landsholdstrøje efter eget valg.

Tredjepræmien er et stykke officielt turneringsrelateret merchandise fra adidas + en replica bold.

 

Sidste afleveringsdato er søndag d. 3. juni klokken 23:59. Send din besvarelse til info @ mmsport . dk – med tekst Strategi 1 i emnefeltet. Så deltager du i konkurrencen om præmierne ovenfor. Husk at angive navn og kontaktoplysninger. Vinderne vil blive kontaktet pr. email.

 

Der er ikke nogen minimums eller maksimumslængde på besvarelsen. Kvalitet kan sjældent kvantifiseres hverken op eller ned.  De vindende bidrag publiceres på bloggen efterfølgende. Ligeledes vil andre værdige besvarelser blive publiceret også selvom de ikke kommer ind på top 3 listen. Hvis der findes mere end 3 rigtigt gode besvarelser vil der blive uddelt ekstra-præmier for at honorere indsatsen.

 

 

 

Leave a Reply