MM Sport udfordrer Ambassadørerne!
Vi har nu modtaget en række glimrende anmeldelser af forskellige trøjer der har belyst en lang række forskellige aspekter af trøjerne. Disse anmeldelser er foretaget uden nogen særlig indblanding fra MM Sport’s side. Vi har ladet folk få relativt frie rammer i forhold til hvordan de ville strukturere deres anmeldelse og hvad den skulle indeholde. Det har fungeret fint men for at komme videre kan vi også levere nogle inputs og en agenda!
Vi leverer først lidt baggrund. Det tyske sports konsulent firma Sport Markt har lavet en undersøgelse der viser, at 53% af fodboldprodukter på licens er trøjer. De restende 47% er så træningstøj, fritidstøj, merchandise , hardware som bolde og tasker etc.
Trøjerne sælger lidt sig selv da det er dem der er fokus på både i de kampe der vises i TV og som sportsartikel i markedsføring og dem som mange samler på. De øvrige varer kan imidlertid være noget sværere at sælge specielt de af varerne der virker som direkte substitutter i forhold til trøjerne så som trænings toppe og t-shirts.
Hos Nike opererer de med følgende række af produkter i kategorien overdel med korte ærmer:
Autentisk trøje (vejl. Pris 900 kr. )
Replica trøje (vejl. Pris 600 kr.)
Stadion trøje (vejl. Pris 400 kr.)
Før-kamp top (vejl. Pris 400 kr.)
Træningstop (vejl. Pris 300 kr.)
T-shirt i bomuld (vejl. Pris 250 kr.)
I MM Sport har vi haft noget svært ved at sælge de forskellige træningstoppe og t-shirts mens at der er stor forvirring blandt kunderne angående de forskellige typer af spilletrøjer og hvilken værdi og kvalitetsforskel der mellem de forskellige versioner af trøjerne.
Tilsyneladende er fansene langt mere interesseret i en trøje på tilbud fra en tidligere sæson end de er i at købe en træningstop eller t-shirt til fuld pris når trøjen på tilbud altså så koster det samme.
Vores udfordring til de ambassadører der både har fået trøjer og træningstop eller t-shirts lyder nu:
Hvordan kan man gøre disse produkter mere interessante for fans og dermed lettere at sælge.
-Er det prisen der skal ændres på ?
-Er det design eller funktionalitet ?
-Er det markedsføring eller den måde spillerne anvender disse på ?
-Er det manglen på direkte relation til spillerne der er problem da disse toppe og tees typisk sælges uden navn og nummer tryk , der er problemet ?
-Er det en død sild og der er ikke noget at gøre om man kan ligeså godt bare opgive det og så lade være med at bruge mere tid på disse produkt typer ?
Skal der eventuelt opfindes et helt nyt produkt med andre egenskaber end de eksisterende på markedet . . .
Denne problematik gerne med en kreativ vinkel kan man fint inkludere i en anmeldelse af en træningstop.
Deri består udfordringen! Ikke en bunden opgave men en problematik med stof til eftertanke.