Et Navn er et Navn er et Navn
Kunsten at navngive et produkt rigtigt er en vigtigt del i at blive succesful indenfor business. Ligesom det rigtige produkt, til den rigtige pris i den rigtige indpakning er det.
De fleste virksomheder der anses for at være stærke brands sælger produkter eller tjenesteydelser direkte til forbrugeren. Mange store og succesfulde firmaer der lever at sælge ydelser og produkter til andre firmaer kendes ikke i den store offentlighed og anses derfor ikke for at være stærke brands.
Et andet karakteristika er at de fleste stærke brands leverer et fysisk produkt til indviduelt forbrug.
En række brancher er repræsenteret ved et eller flere firmaer på listen over verden’s stærkeste brands.
Forsikring |
Fast Food |
Luksus |
Teknologi Beklædning |
Financielle Institutioner |
Øl |
Biler |
Sodavand |
Personlig Pleje |
Detail |
Energi |
Telekommunikation |
I denne sammenhæng tager vi nogle eksempler ude på stærke brands indenfor forskellige industrier og ser på hvordan de har valgt at navngive deres produkter.
Burberry er et klassisk engelsk mærke af primært tøj og tilbehør der har set en renaiscence de senere år.
Burberry placeres rent kategori mæssigt i industrien af luksus fordi de produkter firmaet tilbyder er ret dyre.
Luksus defineres som regel som det overflødige og det unødvendige i modsætning til et nødvendigheds gode.
Priselasticiteten er konstant og efterspørgslen ændres ikke i forhold til udbud eller pris. Der er heller ikke nogen substitutions effekt eftersom varen er unik og udbuddet begrænset.
Typiske firmaer i luksussegmentet er Louis Vuitton, Chanel, Hermes, Prada, Rolex, Cartier etc. Eventuelt også biler som Ferrari eller Lambouginhi.
Se liste over verdens 100 stærkeste brands ved at klikke på dette link
Hvis man kigger på Burberry vil man se at deres navngivning af produkter primært følger et skema for funktionalitet og karakteristika. Med eller uden bælte, lang eller kort, enkelt eller dobbelt rad af knapper, læder eller bomuld etc.
Klik her for at Burberry trench coats
Burberry laver som stort set alle andre haut couture eller high end fashion brands også parfume. Parfume er en ekstremt lukrativ forretning eftersom produktionsomkostninger af selve produktet er minimale.
Imidlertid har en eau de toilette ikke rigtigt nogle særlige funktioner eller egenskaber den kan navngives efter.
Man ser derfor at Burberry har valgt at navngive disse produkter på anden vis end mht. tøjet.
Klik her for at se Burberry parfume produkter til mænd
The Beat, London, Sport, Brit Summer, Touch er alle generelle begreber med en kant eller specifikke begreber der relateterer til Burberry’s historie eller brand.
Andre stærke brands indenfor skabelse af beklædning ligger imidlertid ikke i kategorien af luksus men snarere under beklædning. Her er der tale om for eksempel ZARA , H&M, Gap, Ralph Lauren etc.
Disse firmaer benytter sig imidlertid i vid udstrækning af samme principper som Burberry når det kommer til at navngive deres produkter af beklædning.
Ralph Lauren der er berømt for sine polo shirts har da også et enormt udvalg af disse:
Klik her for at finde Ralph Lauren polo shirts
Navngivningsmæssigt hedder alle noget der angår udseende eller funktion. Stor pony (stort logo), lange ærmer, slim fit, normal fit etc. striper , multiple farver.
Det samme kan se ved at kigge på andre brands af beklædning.
En anden kategori der nævnes er personlig pleje. En kategori der domineres af firmaer som L’Oreal, Gillette, Nivea, Lancome etc.
Hos Nivea ser man at produkterne typisk er udstyret med abstrakte navne der bringer associationer frem hos forbrugeren men som ikke nødvendigvis har noget at gøre med karakteristika ved produktet eller dets funktionalitet.
Se produkttyper men’s care hos Nivea!
Der er “cool kick” og “arctic breeze” og “extreme comfort” og “summer look” og “sensitive”. Hvordan kan en creme være mere eller mindre følsom ? Men ikke desto mindre giver ordet indtryk af en nænsomhed og at man viser omsorg. Gode begreber når det er noget der angår sundhed eller personlig hygiejne , pleje.
Der er ikke nogen særlig graduering af produkterne i form af at sælge samme produkt type i forskellige prisklasser.
< o:p>
Når man kommer over i mere komplekse produktkategorier som biler eller teknologi hvor hvert produkt har et hav af egenskaber ændrer navngivning sig imidlertid også. Man bliver i denne sammenhæng nødt til at kunne gøre forbrugeren opmærksom på hvad der er mere og hvad der er mindre.
Hos BMW ser man for eksempel at bilerne er inddelt i serier med et nummer. 1 serien , 3 serien etc.
Der så hver især består af forskellige modeller alt efter hvilke specifikationer de enkelte biler måtte have.
Se de forskellige typer af BMW biler her!
For at gøre det let at forstå er 1 serien for de mindste biler , derpå kommer så 3 , 5 etc.
Mercedes benytter sig af et tilsvarende system med deres forskellige klasser såsom A , B , E, S etc.
Se de forskellige klasser af Mercedes biler her!
Hos Mercedes er A den billigste klasse herpå kommer B etc. Relativt enkelt system , der dog indeholder en række undergrupper og forskellige specifikationer der gør billedet lidt mere komplekst.
Nogle af de hotteste brands og de øverste på listen finder man indenfor teknologi. Kongen over dem alle i skrivende stund 2012 er Apple. Apple er kendt for enkelhed. Enkle produkter, bruger venlige produkter og enkelt design. Ligeledes er antallet af modeller og navngivningen af disse relativt begrænset og let fordøjeligt.
Teknologi er typisk behæftet med tal. Word 2.0 eller Windows 3.1. Når der så kommer endnu en version følger yderligere tal med Windows 3.11 eller man går et hak op Word 7.0. Hos Apple afholder man sig typisk fra den fremgangsmåde. Macbook Air eller Macbook Pro hedder ikke 2.0 eller 4.5.1.2 Der kommer bare en ny version og det er så den man sælger efterfølgende mens den tidligere version bliver faset ud.
Samtidigt ser man at der findes relativt få modeller indenfor hver produktgruppe.
Se Apple computere ved at klikke her!
Man har så været heldig at falde over “i” navnene så man ikke behøver at navngive generiske produkter på ny. Alle andre end Apple kan ikke bare kalde noget for “phone” da det ikke giver specifik mening i forhold til et konkret produkt, men Apple kan kalde deres “iphone” og så er det ikke længere generisk men en specifik Apple vare.
Så Samsung har en lang række forskellige navn til deres forskellige telefoner uden nogen tilsyneladende sammenhæng eller system.
Meget svært at finde ud af som forbruger hvad man skal gå efter med mindre man får hjælp og rådgivning.
Se alle Samsung telefoner ved at klikke her!
Man ser altså klare forskelle i hvordan produkter navngives alt efter industri , produkttype og i høj grad produktet’s egenskaber og funktionalitet og hvor komplekst et givet produkt måtte være.