Nike Mercurial Vapor Superfly III – den jordbundne, men flyvefærdige letvægter

Af MM Sport Nike fodboldstøvle ambassadør Anders Elsig

 

To par Nike Mercurial. Begge med hurtighed og præcision som deres speciale. Det ene par koster 600 kroner i vejledende udsalg, det andet 2800. Hvad får du for dine surtopsparede knaster, når du kaster ekstra 2200 på disken. De følgende to blogindlæg bliver en direkte duel mellem to angrebsstøvler. Kampen står mellem den prisbevidste lillebror, Victory II, den anden topmodellen, den flabede og dyrere storebror, Vapor Superfly III.

 

Nike Mercurial SuperFly præsentation

 

 

Støvlerne er testet i flere omgange af undertegnede, en forsvarstamp, samt af en mere angrebsorienteret wing og holdkammerat. For at gøre sammenligningen fair har jeg udvalgt tre kriterier, som afspejler Nikes intentioner om at lave støvler til hurtighed og præcision. Fodfæste og vægt har betydning for farten i støvlerne, pasformen hænger sammen med boldfølingen.  Men nu til sagen. Første støvle på banen, Vapor Superfly III.

 

Nike Mercurial Vapor Superfly III

Ikke mange tekniske forbedringer er kommet til siden den forrige model i samme klasse, Vapor Superfly II. Designet har dog ændret sig, så en lynende, pangfarve bagest på støvlen ikke skulle lade dine medspillere i tvivl om, hvor på banen du løber. Til gengæld er de gode features fra forgængeren bevaret.

 

Nike Superfly hæl med reflekser

 

Fodfæste: Knopsystemet bygger blandt andet på Nikes SENSE-teknologi. To intelligente knopper på inderste del af forfoden kan udvide sig op til fire millimeter og sørger for, at accelerationsevnen forbliver intakt, hvad end banen er tør eller blød. Støvlebundens spids er desuden forsynet med en nubret overflade, der griber fat i banen, når du sætter fart. Du kan ligefrem høre støvlen bide sig fast i underlaget. Forskelligerettede knopper på yderste forfod gør desuden, at du har greb ved ethvert retningsskift. Dit fodfæste bliver ikke meget bedre end, hvad denne støvle tilbyder.

 

Nike Mercurial SuperFly knopsystem

 

 

Vægt: I forhold til tidligere modeller på under 200 gram har Superfly III taget på. 280 gram står der nu på vægten. En del af forklaringen er, at støvlen er bygget op over et stærkt kulfiberchassis, der til gengæld skulle gøre støvlen mere slidstærk. Der er dog stadig en verden til forskel fra almindelige læderstøvler. I spurt flyver du hen over plænen, og selv når du svinger støvlen under skudafvikling, mærker du forskellen.

Pasform: En del af svaret på den lave vægt på speedstøvlen finder du i materialet Flywire, der består af ultratynde nylonfibre på overdelen. Støvlen er nærmest smurt om foden fra hæl til og med mellemfod. Følingen med bold ved indersideafleveringer og driblinger er derfor aldeles glimrende. Til gengæld aner man luft over forfoden, og støvlens plastiske overflade gør, at den i det område folder. Det generer en smule, når man sætter af, eller afvikler vristskud. Støvlekarosseriet er desuden stift og har tendens til at levere vabler til støvlechaufføren. Men støvlen er ikke bygget til komfort. Man må lide for hurtighed og kontrol. Og det får man til fulde med Nikes topgavflab.

 

Nike SuperFly fodboldstøvler flywire

 

Spørgsmålet er nu, om lillebror kan følge med storebror i opløbet. Læs med i næste blogindlæg, hvor dommen falder…

 Læs anmeldelse af Nike Victory fodboldstøvler!

 

 

 

Leave a Reply