Real Madrid udetrøje 2015/16 er en speciel en af slagsen. Der har været mange humoristiske tilkendegivelser om at trøjen skulle minde om en pyjamas. Selvom det er at stramme skruen en anelse, så er det faktisk ikke helt forkert. Adidas har nemlig eksperimenteret med stoffet til denne trøje, så det føles som bomuld, men stadig er 100 % adizero letvægtsstof, hvor huden kan ånde – og resultatet er faktisk virkelig godt!
Mens den hvide hjemmetrøje er helt stilren og så klassisk som en Real Madrid hjemmetrøje bliver, så er udetrøjen anderledes. Adidas har forsøgt at lave en trøje, der via bomuldseffekten også skal kunne fungere som almindelig streetwear. Kort sagt, så skal trøje fungere i sammenhænge uden for fodboldbanen.
Sponsortrykket, logoet samt navn og nummer på ryggen, er hvidt. I nakken kan man ane det trykte Real Madrid logo med teksten: “Hala Madrid y nada más”.
Det specielle ved udebanesættet er, at trøjens grå nuance er anderledes fra shortsene. Det er en helt ny test fra adidas’ side og det fungere faktisk ganske fint, når man ser det på afstand. Med de mørkere shorts kommer trøjen bedre til sin ret og ser mindre t-shirt agtig ud.
Real Madrid er kendt for at bruge den grå farve i sine spillertrøjer. Specielt i starten af 00’erne var både udebane- og målmandstrøje ofte grå. Dengang var det dog meget mørke nuancer kombineret med sort, hvilket gjorde dem lidt triste og kedelige at se på. Derfor fungerer det rigtig godt, at man har valgt en lysegrå nuancer og en elektrisk grøn/gul farve som kontrast. Det giver trøjen et ekstra pift og får den til at stå ud fra mængden på trods af den meget neutrale grundfarve.
Hvis man ser på de tre trøjer i denne sæsons kollektion, så er de meget forskellige fra sidste sæson. Der var både drager og rosa-farven med til at gøre det til en meget opsigtsvækkende kollektion. I år har Real Madrid og Adidas satset på det stilrene, elegante og klassiske design. Sjovt nok er det stort set en komplet gentagelse af 2005-kollektionen. For ti år siden var trøjerne også hvide, blå og grå dog med Siemens som sponsor.
Siden da er der sket uendelig meget med både design og kvalitet af trøjerne. Dengang var trøjerne ikke på nær samme måde facon-syet. De hang løst som en basketballtrøje og selv den mest trænede spiller så tynd ud i de trøjer. Uden at være slim fit, så sidder nutidens trøjer bare langt bedre end tidligere. Stoffet føles markant bedre og er mere holdbart. Selvom grundfarverne er de samme, så står kontrasterne langt skarperne nu. Efter et par år meget meget kontroversielle designs, så er de tilbage med tre fantastisk flotte trøjer, der kombinerer det klassiske og moderne.