Strategi Opgave 3 Besvarelse

af Ali Nabolsi

 

Introduktion til nyt marked – Lokal til Global

Fodbold bliver fulgt overalt i verden af både unge, gamle, mænd og kvinder. Men hvordan kan en populær international fodboldklub markedsføre sig i et andet land? Dette spørgsmål vil danne grundlaget for hvad en stor fodboldklub, som Real Madrid, Chelsea, Barcelona eller Bayern München skal gøre for at kunne få et storsalg og profitere sig i diverse lande rundt om i Europa og verden. Det første en stor fodboldklub skal gøre er at henvende sig til deres tekniske sponsor eksempelvis: Adidas, Nike eller Puma. Et samarbejde med egen sponsor skal der udarbejdes en udviklingsstrategi for hvordan klubben kan sælge alt slags fan artikler på et helt nyt marked end i hjemlandet. En strategi kunne være at opbygge en såkaldt 3 trins raket/pyramide, hvor man først og fremmest vurdere et andet marked (globalt) og efterfølgende analysere markedets muligheder (globalt) og derefter går klubben ind i markedet (Online salg).

 

Markedsstrategi figur

                      

 

Strategi – Lokal til Global

Det er tidligere set at europæiske storklubber køber spillere fra andre dele af verden end Europa og at de på den måde opnår et mersalg af fodbold merchandise i det land som spilleren kommer fra. Et par eksempler på dette er:

·          Park Ji-Sung (Sydkorea) købt af Manchester United

·          Yuto Nagatomo (Japan) købt af Inter

Dette er blot få eksempler på at en udenlandsk spiller vil kunne tiltrække nationale fans, da man som fan kan relatere til den klub, som deres egen nationale spiller for. Denne strategi er dog ikke nok for at kunne blive en stor sælgende klub i den globale verden. Hvis vi tager udgangspunkt i tre trins raketten skal eksempelvis Real Madrid sætte sig sammen med deres sponsor Adidas og klubbens ledelse/marketing afdeling. Derefter skal man via Adidas tv reklamer og kampagner kunne markedsføre sig i eksempelvis Japan. Den strategi der skal bruges er uden tvivl internettet / TV. I dag er internettet og sociale medier meget udbredt, og det er stadig under heftig udvikling. Den bedste måde at kunne markedsføre sig via internettet er, Facebook og Twitter. Real Madrid kunne via en jobannonce søge en ambassadør/medarbejder i ethvert land i verden. Denne person skal have fodbold interesse, og kunne sit lands sprog eksempelvis (japansk) og spansk eller engelsk, da han/hun skulle kunne kommunikere med Real Madrid salgsafdeling. Denne ambassadør/medarbejder skal kunne oprette en Real Madrid salgsgruppe på enten Facebook eller Twitter og hele tiden reklamere for klubbens fodbold merchandise. Jobbet skal være en fuldtids eller deltids stilling og lønnet.

 

Denne online marketing strategi vil være den klart billigste for storklubberne i Europa til at markedsføre sig udlandet. Hvis storklubberne begynder at oprette shops i andre land vil det koste for både shipment, shops og medarbejdere i shoppen. Men hvis online strategien bruges skal man kun betale en person for at reklamere klubbens merchandise via både Real Madrid og Adidas (Klub + Teknisk sponsor) og efterfølgende bliver alt merchandise, fodboldtrøjer osv. Sendt fra klubben til alle fans rundt om i verden igennem denne ambassadør/medarbejder.

 

Konklusion

Enhver stor fodboldklub skal først og fremmest sætte sig sammen med deres sponsorer og andre involverede i klubben. Derefter skal der lægges en marketing strategi som i denne her sammenhæng kunne være en tre trins raket/pyramide hvor man vurdere og derefter analysere det udenlandske marked man vil begynde at profitere i. Når dette er på plads skal en storklub via nettet og diverse fanklubs i forskellige lande rundt om i verden udsende en jobannonce for at finde en ambassadør/ medarbejder som har kompetencer for online markedsføring og er god til at reklamere for sit lands fans. Medarbejderens job kunne blive spændende og indebær både kommunikation imellem parterne, online web markedsføring, reklamerer for klubbens diverse merchandise og følge salget i det givne land. I den forbindelse vil denne strategi måske kunne være en ny metode for et mere salg i en global verden.

 

 

 

Leave a Reply