I en moderne globaliseret verden hvor transborder ehandel flyder på kryds og tværs må man konstatere at ikke alting er konstrueret iforhold til at lade tingene glide lettest muligt.
Told og Skat logo
Tingene glider bedst hvis det drejer sig om transborder ehandel indenfor EU. Det kan dog hænde at hvis told og skat mistænker en pakke sendt fra et EU land til et andet for at være ulovlig import fra et ikke-EU land at den så bliver opbragt og fortoldet. Men dette hører til sjældenhederne. Normalt er der ingen problemer i forhold til at sende og modtage indenfor EU.
Når det drejer sig om ikke EU lande ser situationen straks anderledes ud. Den danske grænse på momsfri import ligger på et meget lavt niveau der hedder 75 DKK. Selv i Norge hvor man normalt er endnu mere krakilsk end i Danmark med hensyn til import er grænsen senest blevet hævet fra 200 NOK til 500 NOK. Importafgift grænsen ligger ved 1000 DKK men da told satser indenfor WTO over årene er blevet nedbragt til stadighed er dette ikke nogen større udgift i selv.
Langt værre står det til med gebyrfælden. Told og Skat har outsourcet arbejdet med at fortolde og momse forsendelser fra ikke EU lande til PostDanmark. PostDanmark tager sig godt betalt for arbejdet. 128 DKK + moms = 160 DKK flat rate. Så hvis en forsendelse på 100 kr. kommer ind ja så skal man betale moms + 25 kr. + dette gebyr så den samlede pris hurtigt kommer op på 285 DKK. Ikke særligt konkurrence venligt.
Det mest groteske er dog at virksomheder der opererer udfra Danmark og dermed sælger (eksporterer) til ikke EU lande bliver pålagt disse afgifter når de modtager RETURvarer fra kunder i ikke EU lande.
Hvis pakken bliver anset af Post Danmark for at være en returforsendelse “NØJES” man med det beskedne gebyr på 160 DKK. Hvis Post Danmark vurderer at der er tale om en import ja så kommer import momsen (eventuelt told) oveni.
Hvordan skal man kunne drive en eksportrettet forretning når man bliver pålagt sådanne helt unødvendige udgifter ?
Det burde i det 21 århundrede kunne lade sig gøre at blive registreret som eksportør til lande uden for EU således at man kan slippe for sådanne omkostninger i forhold til de returforsendelser der helt automatisk følger med at sælge varer online.
Det må kunne lade sig gøre at få denne bureaukratiske nidkærhed neddroslet til et acceptabelt leje.

Leave a Reply